fredag 7 maj 2010

Reading today

Eileen
Anne Redpath
1895-1965

7 kommentarer:

  1. Hallå i stugan!
    Har du några bra deckartips att ge mig?Är dåligt insatt i just deckarvärlden?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Ingmarie,
    Deckare är jag urdålig på, läser sällan mer spännande saker än Nalle Puh. Över huvudtaget läser jag sällan nyutkomna böcker - Gutenberg är mer melodi, och jag har länge tänkt skriva något om gamla deckare... kommer nog att tänka ett bra tag till. Agatha Christie, Dorothy Sayers och Patricia Moyes är den typen av "snälla" deckarförfattare som jag kan tänka mig att läsa. Den senare har skrivit om katter också.
    Har du läst böckerna om Maisie Dobbs av Jaquelin Winspear? Det har kommit ut fem böcker än så länge, jag vet inte hur många som är översatta till svenska, de är lite annorlunda deckare.
    "The Cat Who" serien av Lilian Jackson Braun är en hel räcka (26 eller 27 tror jag) böcker i vänlig småstadsmiljö om en jopurnalist och hans två katter som löser diverse mordgåtor.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Men jag glömde ju Jill Paton Walsh - hon har skrivit fyra böcker om Imogen Quy, skolsköterska på universitet som reder ut suspekta dödsfall. Jag tror att de finns översatta.
    M

    SvaraRadera
  4. So sorry I can't understand Swedish. I love mysteries and very much like the Jill Patton Walsh books with Imogene Quy. And Maisie Dobbs is fascinating. The latest book is the best. But I can only see the author's names popping out of the print.

    SvaraRadera
  5. Kristi,
    I guess you have two options - either learning Swedish or ask Google to translate. Although the last alternative is more amusing than enlightening, I'm afraid.
    I think you got most of it - Ingmarie asked if I could suggest some good mysteries. Since I don't read a lot of mysteries, these books are about all I could think of. You might have better suggestions.
    I liked the last Maisie Dobbs, even if I found it rather sad - it left me wondering what will happen next. I guess it will take another year before we'll know.
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Not a mystery, but a new book I enjoyed reading a lot Major Pettigrew's Last Stand. Just what we might call a gentle read.

    SvaraRadera
  7. Kristi,
    Thanks for the suggestion - I found the book online. Could you give me a clue what kind of book it is.
    Margaretha

    SvaraRadera